berthinenaarghana.reismee.nl

Kerstdagen in Ghana

Ja wat zal ik jullie eens vertellen over onze kerst hier..
Als ik heel eerlijk ben heb ik totaal geen kerstgevoel gehad. Al weken van te voren vroegen de mensen naar onze kerstjurk. Nou Joanne en ik hebben dus allebei een kerstjurk laten maken. Hoe dit allemaal gegaan is zal ik niet teveel over uitweiden, maar de jurk was sowieso niet in 1 keer goed. Ook de stijl van de jurk die we gekozen hadden, kwamen totaal niet overeen met de jurk die we uiteindelijk aan hadden maargoed we hadden een nieuwe kerst jurk ;) Verder doen ze hier ook niet aan advent dus echt voorbereiding op kerst hadden we ook niet. Wel werd er heel veel over de kerst gepraat en vonden alle mensen uit Nsoatre het geweldig dat wij hier waren met kerst. Zo werd ons een nieuwe groet aangeleerd door onze collega’s. Deze groet zeggen de mensen tegen elkaar zeggen rond kerst en oud en nieuw. Ook werd ons het antwoord daarop aangeleerd zodat we hier vriendelijk kunnen reageren. Het was geweldig om de gezichten te zien van de mensen op de markt toen wij het voor het eerst zeiden. Dat werd ook flink rondgebazuind door de verkoopster. En dan mag je het gerust nog 5 keer herhalen voor verschillende verkoopsters omdat ze het ook graag willen horen.

Verder werd er al druk overleg gedaan met de Juliët en Solo wanneer we samen zouden eten met kerst en wanneer alleen en wat we dan gingen eten. Naast dit alles werd er in de kerk ook echt aandacht aan besteed dat we aan het einde kwamen van het jaar en dat het bijna kerst was. De week voordat het kerst was, hadden we vanaf donderdag tot en met maandag elke avond kerk. Er waren speciale tenten buiten gezet zodat we met z’n allen kerk konden houden. Wij zijn ook geweest ook al verstaan we er niet altijd alles van. Onze dominee wil graag vertalen dus hier heeft ons af en toe geholpen. Ook hebben we 1 avond met z’n allen een film gekeken. Waarin een grote les zat voor mensen. Helaas werd dat allemaal niet vertaald maar de weeskinderen hebben ons de grote lijn van het verhaal verteld. Het aparte is dan wel dat het totaal niet gaat over het kerstevangelie, maar meer dat we aan het einde komen van het jaar. En dan we allemaal gespaard zijn een jaar lang en dan dit allemaal zegeningen zijn om dankbaar voor te zijn, maar ook dat we moeten waken voor ons sterven. En dan moet het wel goed zijn tussen jou en God! Er was ook 1 avond dat ze alleen maar hebben gebeden, gezongen en gedanst (dat kan niet afzonderlijk van elkaar ;)) Dan zingen ze wel voornamelijk kerstliederen in het Twi.

Dinsdagmorgen vroeg kwamen de ouders, zusje van Joanne aan samen met een vriendin. Toch wel erg leuk om met wat familie/vrienden vakantie te houden, kerst te gedenken en oud en nieuwe te vieren. Omdat ze een lange reis hadden gehad zijn hun lekker in bed gekropen. Joanne en ik zijn naar de kerk gegaan. Wij gaan altijd naar de jeugdkerk omdat ze het daar vertalen in het Engels. Vandaag zou een speciale dienst worden, want het was kerst en dan krijgt iedereen zijn/haar kerstgift. Dus de weeskinderen hadden er helemaal zin in. De kerk zat vandaag heel vol, omdat alle jongeren terug waren van school. Ze hadden nu vakantie en dan ze wonen bij hun school dus zijn dan niet in Nsoatre. Ook hier hadden we niet een preek over het kerstevangelie maar ging het over de wijze en dwaze bouwer. Nadat we geluisterd hadden naar de preek en gezongen hadden, was het tijd voor onze kerstgift. Iedereen kreeg een ijsje en koekjes. Geweldig!

Thuis gekomen waren de voorbereidingen in volle gang. Er werd eten klaar gemaakt en de (zelfgemaakte) slingers werden allemaal opgehangen. Het weeshuis ziet er nu erg feestelijk uit. Ook moest er nog vlees klaargemaakt worden, maar voordat dat kon moest de geit eerst nog geslacht worden. Dat gingen de jongens van het weeshuis dan maar even doen. Verser vlees kan dus haast niet. Ik was wel heel blij dat wij hadden aangegeven dat wij deze dag alleen zouden eten ;)
En al helemaal voor onze gasten, want op je eerste dag in Ghana een net, zelf geslachte geit eten is misschien wel wat heftig.

1ste kerstdag is een dag waarop ze kerst herdenken en minder uitgebreid vieren met familie en eten enz 2de kerstdag is meer een feestdag in Ghana. Wij wilden deze morgen met z’n allen naar de kerk gaan, maar toen ik om 5 uur wakker werd hoorde ik de kerk al en om 7 uur stopte die. Helaas dat ging dus niet lukken want de rest sliep nog en dit was ook wel een beetje heel vroeg… Vandaag zouden we wel met het kinderen uit het weeshuis eten. We zouden vandaag het meest favoriete gerecht van de Ghanezen eten; FUFU. Dit is een brij van gestampte planteen en cassave. Omdat dit allemaal gestampt moet worden, neemt dat best wel wat tijd in beslag en ook krachten. De kinderen moeten hier dus echt bij helpen. De meiden moeten dan koken en de brij maken en de jongens moeten het stampen. Maar omdat het hier de ‘gewoonte’ is je kleren/haar/make-up te showen aan de buitenwereld hadden de kinderen ineens bedacht dat ze niet meer met ons wilden eten ’s avonds, omdat ze dan in de middag thuis moesten blijven om het eten klaar te maken dus hun aten het ’s middags al. Zo konden ze toch rondjes gaan lopen over straat ;) Juliet heeft samen met wat jongeren die niet naar buiten wilden onze fufu ’s middags gemaakt. En wat hebben wij ’s avonds genoten van onze fufu met pindasoep en kip erbij! En voor de nieuwkomers hadden we rijst in plaats van fufu als ze het nog niet aandurfden om de fufu te proberen.

Wat misschien ook nog wel leuk is om te weten dan kroeshaar echt niet altijd hetzelfde is ;)
De jongste meiden: Amanda, Sarah en Lisa hadden al aangegeven dat ze met kerst heel mooi haar kregen en dat Juliët dat ging maken. Toen we ’s morgens op de veranda keken zagen we inderdaad deze meiden zitten met Juliët die Lisa d’r haar aan het doen was. Haar haar was helemaal wit, dit bleek een lotion te zijn om zo mooiere lossere krulletjes te krijgen. Nadat ze flink lang heeft gewreven om het erin te krijgen werd het uitgespoeld. Vervolgens moest het even drogen en was Sarah aan de beurt. Nadat Sarah ook de lotion in haar haar had was Lisa weer aan de beurt. Er werd nu een soort zwarte verf in gesmeerd hier werd het mooi zwart van, maar het bleek tegelijkertijd ook gelijk gel te zijn en dan werden de krullen wat harder. Daarna werd er een mooie stijl in gemaakt naar ieders wens. En moesten ze het wat tijd geven om te drogen. Nou met dit geweldige kapsel en hun nieuwe jurken moesten hun zeker rondjes gaan lopen deze middag, want ja iedereen moest je kapsel natuurlijk wel even zien ;)

Wij moesten deze middag nog even wat fruit halen op de markt en liepen dus ook even buiten (waren wel onze kerstjurken vergeten aan te doen) Maar wat zagen de kindjes er allemaal super mooi uit zeg. Echt allemaal mooie jurkjes, mooie kapsels en mooie schoentjes aan. Wij vielen wel een beetje op in onze gewone jurken. Oeps de volgende keer toch maar wat meer geloven van de verhalen dat iedereen over straat loopt met kerst.

Ja het is allemaal echt wel heel anders dan in Nederland verlopen.
Ik hoop dat ik mijn volgende blog z.s.m. kan maken want we hebben best een drukke vakantie met onze ‘gasten’. Waarschijnlijk zal dat ook 1 van mijn laatste blogs zijn, want nog maar 8 dagen en dan zit mijn Ghana tijd erop L